Τα περίπου 70 δισ. ευρώ για την πράσινη μετάβαση, αλλά και τα σημαντικά προβλήματα στις υποδομές, επισημάνθηκαν κατα τη διάρκεια του 2ου Φόρουμ Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης
Στις επενδύσεις για την μετάβαση στην πράσινη ανάπτυξη, στην ενεργειακή σταθερότητα και στην εκμετάλλευση των αποβλήτων για την παραγωγή ενέργειας, αναφέρθηκαν η γενική γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων Υπουργείου Ανάπτυξης Βίκυ Λοΐζου, ο γενικός γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Μανώλης Γραφάκος, ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και μέλος της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας & Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής Ευάγγελος Αποστολάκης και ο τεχνικός διευθυντής της Gastrade Γιώργος Κοπανάκης, μιλώντας στο 2ο Φόρουμ Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης που διοργανώθηκε στην Αλεξανδρούπολη από τη City Hub Events.
Η γενική γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων Βίκυ Λοΐζου, υποστήριξε πως το Υπουργείο έχει συνολική πολιτική για την ανάπτυξη της Θράκης και υπογράμμισε πως υπάρχουν διαφόρων ειδών κίνητρα αναφέροντας επιγραμματικά που υπάρχουν 70 περίπου δισ. από το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάπτυξης κ.ά. με τα οποία μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις και επενδύσεις μπορούμε να πετύχουμε την πράσινη μετάβαση. Ανέφερε, επίσης, πως αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω εθνικών αλλά και ευρωπαϊκών επενδύσεων.
Η Gastrade
Ο Γιώργος Κοπανάκης, τεχνικός Διευθυντής στην Gastrade, εστίασε στον ρόλο του φυσικού αερίου αναφέροντας πως αποτελεί βασικό πυλώνα για την ενεργειακή πράσινη μετάβαση. Τόνισε επίσης πως το φυσικό αέριο έχει σημαντικό ρόλο και για την ενεργειακή αναβάθμιση της περιοχής.
Χωρίς ασφάλειας δεν υπάρχει ενεργειακή αυτονομία
Ο Ευάγγελος Αποστολάκης, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και μέλος της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, με αφορμή τον πόλεμο στη Ουκρανία και την επίθεση της Ρωσίας ανέφερε πως δημιουργήθηκε ένα πρόβλημα και εμφανίστηκε η ανάγκη για ενεργειακή αυτονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπογραμμίζοντας πως χωρίς ενεργειακή ασφάλεια δεν μπορεί να υπάρξει ενεργειακή αυτονομία και ενέργεια. Τόνισε πως ο πόλεμος στη Γάζα δείχνει πόσο έντονο είναι το θέμα της ενεργειακής ασφάλειας. «Για να γίνουν όλες οι επενδύσεις που απαιτούνται για την πράσινη μετάβαση είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει σε όλες τις χώρες της ΕΕ ενεργειακή ασφάλεια», αναγνώρισε ο Ευάγγελος Αποστολάκης.
Στα σκαριά εργασίες αναβάθμισης στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης και το Τελωνείο Κήπων
Τα 150 εκ. ευρώ αγγίζουν για την επόμενη διετία τα έργα που πραγματοποιεί το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) σε Μακεδονία και Θράκη, όπως ενημέρωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του Ταμείου Παναγιώτης Σταμπουλίδης, στο 2ο Φόρουμ Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης που διοργανώθηκε στην Αλεξανδρούπολη από τη City Hub Events.
Στο επίκεντρο το λιμάνι Αλεξανδρούπολης
Μάλιστα, χαρακτήρισε την περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης ως «ίσως το μεγαλύτερο cluster έργων, που πραγματοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ αυτή την περίοδο». Αναλυτικότερα, ως προς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, υπενθύμισε ότι ήδη προκηρύχθηκαν -και είναι στη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου- δύο μεγάλες παρεμβάσεις: το έργο εκβάθυνσης της προβλήτας και η αναβάθμιση και ασφαλτόστρωση της οδού που συνδέει το λιμάνι με την Εγνατία Οδό. Παράλληλα, προσελήφθη διεθνής σύμβουλος για το master plan του λιμένος «και πολύ σύντομα θα έχουμε μακροπρόθεσμη στρατηγική για να αποτελέσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βιώσιμη επιλογή στο διηνεκές και να δημιουργεί υπεραξία στην περιοχή».
Πρόσθεσε πως υπάρχει αυξημένη κινητικότητα γύρω από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από μεγάλες επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να εκμισθώσουν χώρους εκεί. «Δεν θα γίνει όμως τίποτα άναρχα. Θα εφαρμόσουμε το master plan με προσήλωση, ώστε ό, τι γίνει να είναι παραγωγικό, αναπτυξιακό, σταθερό και με βάση τα συμφέροντα του λιμανιού και τα εθνικά συμφέροντα. Μας ενδιαφέρει να ανοίξουμε τις πύλες του λιμανιού όχι μόνο στους εσωτερικούς επενδυτές, αλλά να εντείνουμε περισσότερο τις διακρατικές συμφωνίες» υπογράμμισε και εξέφρασε την αισιοδοξία ότι αυτό θα είναι πολύ έντομο την επόμενη περίοδο. Ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης είπε ακόμα ότι το ΤΑΙΠΕΔ προστάτεψε τα εθνικά συμφέροντα όταν παλαιότερα απέτρεψε την ελληνική Πολιτεία από το να αποκρατικοποιήσει το λιμάνι.
Σύμβαση για την αναβάθμιση του Τελωνείου Κήπων
Ως προς το Τελωνείο των Κήπων, γνωστοποίησε πως «είναι ειλημμένη η πολιτική απόφαση και ήδη υπάρχει σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών και του ΤΑΙΠΕΔ για τη γρήγορη αναβάθμιση της συγκεκριμένης πύλης εισόδου, προκειμένου να κερδηθεί ο χρόνος και να ωριμάσει το έργο που η Περιφέρεια θα αναλάβει να κάνει για τη δημιουργία νέου τελωνείου». Μάλιστα, ισχυρίστηκε ότι πολύ γρήγορα θα ξεκινήσει και διαδικασία μελέτης και διαγωνισμού, ώστε «να αλλάξει η όψη του».
Ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης αναφέρθηκε ακόμα στην αξία του σιδηροδρόμου και ιδίως στη σύνδεσή του με το λιμάνι. «Θεωρώ πως αν πιέσουμε εμείς προς τα πάνω, αναγκαστικά θα πιεστεί και το δίκτυο να αναπτυχθεί. Είμαι πολύ αισιόδοξος ότι αυτό θα το δούμε την επόμενη περίοδο να παίρνει σάρκα και οστά» επεσήμανε, ενώ υπενθύμισε ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης έχει ενταχθεί και η ΒΙΠΕ Κομοτηνής για έργα ανάπτυξης υποδομών και δικτύων ηλεκτροδότησης μέσω ΑΔΜΗΕ. Η ένταξη αυτών των έργων, διευκρίνισε, έχει εγκριθεί, οπότε είναι πλέον θέμα υλοποίησης.
Ανεπαρκείς οι υποδομές στη Θράκη
Την εκτίμηση ότι οι επιδοτήσεις και οι χρηματοδοτήσεις από διάφορα προγράμματα για τις βιομηχανίες της Θράκης αναπληρώνουν σε έναν βαθμό τις ανεπάρκειες σε δομικά θέματα και θέματα υποδομών, διατύπωσε από την πλευρά του ο Πάρης Γραβουνιώτης, διευθύνων σύμβουλος της Elina Χαρτοποιία Κομοτηνής. Ως προς τις ανεπάρκειες των υποδομών, ενδεικτικά ανέφερε δύο παραδείγματα: πρώτον, ότι ενώ η χαρτοποιία θα μπορούσε να φέρνει την πρώτη ύλη της μέσω Καβάλας ή Αλεξανδρούπολης, αναγκάζεται -καθώς τα δύο αυτά λιμάνια δεν εξυπηρετούν κοντέινερς- να χρησιμοποιεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με μεταφορικό κόστος 40 ευρώ για να φτάσει το φορτίο Κομοτηνή (έναντι 12 ευρώ για να έρθει σε bulk από Καβάλα).
Την ίδια στιγμή, η έλλειψη υποδομών δημιουργεί πρόβλημα και στις εξαγωγές: «Βρήκα αγορά για χαρτί στο Μεξικό και Νέα Υόρκη, αλλά δεν υπάρχει τρόπος για να το εξάγω, γιατί το κόστος είναι απαγορευτικό. Στοιχίζει 500 ευρώ για να πάει το φορτηγό από την Κομοτηνή στη Θεσσαλονίκη, σε σύνολο κόστους 1500 για να πάει στη Βόρεια Αμερική!» είπε χαρακτηριστικά ο επιχειρηματίας.
Αναζωογόνηση στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής
Ο Πάρης Γραβουνιώτης επισήμανε, πάντως, ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει αναζωογόνηση στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής με πολλές επενδύσεις, αλλά η έλλειψη εργατικού δυναμικού προκαλεί κανιβαλισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. «Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το κοιτάξουμε σίγουρα» είπε, επισημαίνοντας πως σε διαφορετική περίπτωση η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού θα λειτουργήσει σαν τροχοπέδη για την ανάπτυξη των επενδύσεων και των επιχειρήσεων. Πρόσθεσε πως παρατηρεί αλλαγή οικονομικού κλίματος προς το καλύτερο στο περιβάλλον όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και γενικά της περιοχής των Βαλκανίων.