Εκτός από την πρόταση για εξειδικευμένο πρόγραμμα που θα συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, η «πράσινη στέγη» είναι μία από τις ιδέες που επεξεργάζονται τα στελέχη του Συλλόγου για το «πρασίνισμα» των επιχειρήσεων του κέντρου
Πώς θα «πρασινίσουν» οι εμπορικές επιχειρήσεις του κέντρου διερευνά ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, ο οποίος εγκαινίασε τις προάλλες το ανακαινισμένο ιστορικό του κτίριο στην οδό Μητροπόλεως και οργάνωσε με την ευκαιρία, μια δημιουργική μουσική εκδήλωση σε συνεργασία με τον Δήμο της Αθήνας.
Οι πολυάριθμες εμπορικές επιχειρήσεις της Αθήνας προβληματίζονται και από την δική τους πλευρά αναφορικά με το υψηλό ενεργειακό κόστος που επιβαρύνει τα λειτουργικά τους έξοδα. Δεδομένου ότι ειδικά οι επιχειρήσεις του κέντρου λόγω της κατακόρυφης και συνεχιζόμενης ανόδου της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα, αποτελούν πλέον την «βιτρίνα» του ελληνικού εμπορίου, η ηγεσία και τα στελέχη του Συλλόγου φαίνεται ότι αναζητούν ήδη πρόσφορες λύσεις που θα αντιμετωπίσουν το θέμα.
Αν και δεν έχει γίνει ακόμα εκτενής σχετική μελέτη, μια από τις λύσεις που αναμένεται να διερευνηθεί, αφορά τη δημιουργία «πράσινης στέγης» στις ταράτσες των κτιρίων του κέντρου και ιδιαίτερα σε αυτά που συμπίπτει ο φορέας εκμετάλευσης και χρήσης του κτιρίου να είναι και ιδιοκτήτης.
Η «πράσινη στέγη» και τα οφέλη της
Η «πράσινη στέγη» που έχει υιοθετηθεί ευρέως σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πυκνοκατοικημένες πόλεις έχει πολλαπλά οφέλη που αφορούν το ίδιο το κτίριο, την εξοικονόμηση ενέργειας και του λειτουργικού κόστους, τους ενοίκους – επισκέπτες του, αλλά και το περιβάλλον.
Ιδού και τα αποδεδειγμένα αποτελέσματα από την ευρεία εφαρμογή της «πράσινης στέγης» σε γαλλικές πόλεις:
- Παράταση της διάρκειας ζωής της υδατομόνωσης του κτιρίου έως και 40 χρόνια, επειδή η «πράσινη στέγη» την προστατεύει από την έκθεση σε ακραίες θερμοκρασιακές διαφορές.
- Ενίσχυση της θερμομόνωσης, εξοικονομώντας ενέργεια (έως και 2 λίτρα πετρέλαιο/τ.μ.).
- Περιορισμός των υψηλών βροχοπτώσεων και της απότομης απορροής των όμβριων υδάτων. Το αποτέλεσμα είναι ότι το 10-50% του νερού, αντί να καταλήξει στους υπονόμους, επιστρέφει στον φυσικό του κύκλο.
- Φιλτράρισμα και βελτίωση του αέρα της πόλης. Συγκράτηση των αιωρούμενων σωματιδίων και της σκόνης με αποτέλεσμα να γίνεται το μικροκλίμα στις πόλεις πιο υγιεινό.
- Απορρόφηση αντί της αντανάκλασης, του θορύβου και της ηλιακής ακτινοβολίας, αμβλύνοντας το φαινόμενο της λεγόμενης «αστικής νησίδας θερμότητας».
Προφανώς μπορούν να υπάρξουν και πολλές άλλες εναλλακτικές για το «πρασίνισμα» του ελληνικού εμπορίου ξεκινώντας από τις επιχειρήσεις της Αθήνας. Δεδομένων μάλιστα των εύστοχων πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών όλα αυτά τα χρόνια, αναμένουμε με ενδιαφέρον τι θα προτείνει για τα παραπάνω θέματα.
Τα εγκαίνια του ανακαινισμένου κτιρίου
Αναφορικά πάντως με την ανακαίνιση εκ βάθρων του κτιρίου του Εμπορικού Συλλόγου, διήρκεσε περίπου ενάμιση χρόνο λαμβάνοντας πλήρως υπόψη τις ανάγκες για εξοικονόμηση ενέργειας. Το ανακαινισμένο κτίριο το οποίο και εγκαινιάστηκε τις προάλλες είναι αρχιτεκτονικής δομής Τσίλερ και κατασκευάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα. Η τελευταία ουσιαστική ανακατασκευή είχε γίνει το 1963.
κ. Σταύρος Καφούνης
Όπως χαρακτηριστικά ανάφερε ο πρόεδρος του ΕΣΑ, Σταύρος Καφούνης, στην εγκαίνια εκδήλωση του κτιρίου παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης και του Δήμου της Αθήνας «Η Αθήνα αξίζει να έχει ένα τέτοιο στολίδι ως σύμβολο ανάπτυξης και η αθηναϊκή επιχειρηματικότητα το έχει απόλυτη ανάγκη». Από τη δική του πλευρά, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος υπενθύμισε ότι το εμπόριο απασχολεί πάνω από 700 χιλιάδες εργαζομένους, ενώ ο Δήμαρχος Αθήνας, Χάρης Δούκας, αναφέρθηκε στη σημασία του εμπορίου για τον τουρισμό και πολιτισμό. Μετά τα εγκαίνια και με αφορμή την ημέρα του Ελληνικού εμπορίου, ακολούθησε μουσική εκδήλωση στην πλατεία Μητροπόλεως, σε συνεργασία με την ΕΑΤΑ του Δήμου Αθηναίων, την οποία έσπευσαν να παρακολουθήσουν όχι απλώς οι προσκλεκλημένοι του Συλλόγου αλλά και οι εκατοντάδες τουρίστες και περαστικοί.
Οι πρωτοβουλίες του ΕΣΑ
Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας έχει επίσης αναλάβει δράση για να διατηρηθούν όσα εμπορικά τοπόσημα λειτουργούν ακόμη στην Αθήνα καθώς, σύμφωνα με τον διευθυντή του Συλλόγου κ. Σωτήρη Αντωνίου, «δείχνουν την διαδρομή του εμπορίου στην πρωτεύουσα και αποτελούν ζωντανά σημεία αναφοράς για την ιστορία του νεοελληνικού κράτους». Ενδεικτικά, αναφέρονται το πρώτο εμπορικό κατάστημα στην Ερμού “Αλεξανδράκης” που λειτουργεί αδιάλειπτα από το 1860, το καφενείο “Η Ωραία Ελλάς”, το ωρολογοποιίο της οικογένειας Σιδέρη, το κατάστημα “Ελμαλόγλου” Αιόλου και Μητροπόλεως, το ζαχαροπλαστείο “‘Άριστον” Βουλής 10 κα.
Συνεργάζεται επίσης με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για κοινές πρωτοβουλίες που αφορούν στην καινοτομία, στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό των εμπορικών επιχειρήσεων αλλά και στη σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την απασχόληση. Πρακτικά μιλώντας, δημιουργήθηκε στον ΕΣΑ ειδικό εργαστήριο καινοτομίας στον ΕΣΑ υπό την καθοδήγηση των έμπειρων στελεχών του ΟΠΑ, εκπονούνται ερευνητικές μελέτες για τα προβλήματα των εμπορικών επιχειρήσεων και του λιανεμπορίου ενώ παρέχεται και δυνατότητα πρακτικής άσκησης σε φοιτητές του Πανεπιστημίου.
Και μια σκέψη με αφορμή την Ημέρα του Εμπορίου που εορτάστηκε πρόσφατα: Στην παρούσα φάση το ελληνικό εμπόριο καλείται σαφώς να μετατρέψει την ενεργειακή-περιβαλλοντική πρόκληση σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και να «πρασινίσει» πρωτοπορώντας για μια ακόμα φορά στην μακρά ιστορία του. Μακάρι το μήνυμα αυτό να παραληφθεί και απο την Πολιτεία η οποία διαθέτει τα μέσα και να γίνει μέσω και των σχετικών κινήτρων δυνατή η υλοποίηση μιας καινοτόμας προσέγγισης στην διαχείριση ενέργειας απο τον πολυπληθέστατο αυτό κλάδο.