Στον τομέα του βιομεθανίου, η ΔΕΠΑ Εμπορίας επιδιώκει την ευρύτερη δραστηριοποίηση της, με έργα μεγαλύτερης κλίμακας
Στο τέλος του 2024 αναμένεται να λειτουργήσει το έργο βιομεθανίου της ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε., υποστήριξε η κ. Σέβη Σαξιώνη, Deputy Project Manager της ΔΕΠΑ Εμπορίας για το συγκεκριμένο έργο, μιλώντας στο 2ο Φόρουμ «Ενεργειακή Αξιοποίηση Αποβλήτων, Βιομάζα, Βιομεθάνιο» της Α Energy.
Από την παρουσίαση της κυρίας Σαξιώνη και την συζήτηση που ακολούθησε, προέκυψε ότι η ΔΕΠΑ Εμπορίας, είναι «ένα βήμα μπροστά», αναμένοντας πλέον την ολοκλήρωση της αδειοδότησης, την εγκατάσταση και την έναρξη λειτουργίας του πιλοτικού έργου, το οποίο αναπτύσσεται από κοινού με την εταιρεία «ΦΑΡΜΑ ΧΗΤΑΣ».
Το πιλοτικό έργο σχεδιάστηκε ώστε να συμπιέζεται το παραγόμενο βιομεθάνιο (bio-CNG) και να μεταφέρεται, με την υπάρχουσα εφοδιαστική αλυσίδα της FISIKON, στα πρατήρια FISIKON για πώληση ως καύσιμο κίνησης. Θα υπάρχει επίσης η δυνατότητα εισαγωγής στο δίκτυο φυσικού αερίου, όταν ολοκληρωθεί το πλαίσιο.
Ειδικότερα, το έργο έχει δυναμικότητα 1.000.000 m3 βιομεθανίου/έτος, το οποίο θα συμπιέζεται σε bio-CNG (περ. 5.000 m3 CNG/έτος) προκειμένου να μεταφερθεί στα εκτός δικτύου αγωγών πρατήρια FISIKON. Η μονάδα αναμένεται να λειτουργήσει έως το τέλος του 2024.
Το σύστημα διαχωρισμού της πιλοτικής μονάδας βασίζεται στην τεχνολογία μεμβρανών και κατασκευάζεται από τη γαλλική εταιρεία PRODEVAL. Για το πώς θα λειτουργήσει η νέα μονάδα, η εικόνα που ακολουθεί, είναι απόλυτα χαρακτηριστική.
Οι στόχοι της ΔΕΠΑ Εμπορίας
Όπως επεσήμανε η κα. Σέβη Σαξιώνη, με την ανάπτυξη του πιλοτικού έργου, η ΔΕΠΑ Εμπορίας επιδιώκει:
● Την απόκτηση της απαραίτητης τεχνολογικής γνώσης και συλλογής αναγκαίων πληροφοριών για την ευρύτερη δραστηριοποίησή της με έργα μεγαλύτερης κλίμακας στον τομέα του βιομεθανίου.
● Την αναβάθμιση πλεοναζουσών ποσοτήτων ακατέργαστου βιοαερίου και τη μετατροπή τους σε βιομεθάνιο υψηλής καθαρότητας ή /και την απευθείας παραγωγή βιομεθανίου.
● Τη συμπίεση του βιομεθανίου σε bio-CNG και τη διάθεσή του στα πρατήρια της FISIKON για κίνηση οχημάτων ή σε απομακρυσμένους καταναλωτές ή δίκτυα Φ.Α. μετά από αποσυμπίεση.
● Την ανάπτυξη έργων μεγαλύτερης κλίμακας με υγροποίηση του βιομεθανίου σε βιο-LNG και την διάθεσή του μέσω των LNG trailers σε πρατήρια LNG για κίνηση βαρέων οχημάτων ή σε τερματικούς σταθμούς για θαλάσσια μεταφορά ή σε δίκτυα Φ.Α. μετά από αεριοποίηση.
Το δίκτυο πρατηρίων FISIKON επεκτείνεται
Η ανάπτυξη του δικτύου πρατηρίων FISIKON συνεχίζεται με τη δημιουργία οκτώ (8) νέων πρατηρίων CNG, δύο από τα οποία βρίσκονται σε Τρίπολη και Καλαμάτα και δύο (2) νέων πρατηρίων LNG σε μεγάλα αστικά κέντρα, όπως ανέφερε η κ. Σαξιώνη.
Επισημάνσεις για το ρυθμιστικό πλαίσιο του βιομεθανίου
Στη σύντομη εξάλλου αναφορά της για το ρυθμιστικό πλαίσιο του βιομεθανίου στην Ελλάδα, η κυρία Σαξιώνη επεσήμανε ότι:
- Η δυνατότητα χρήσης bio-CNG για κίνηση οχημάτων παρέχεται από το Νόμο 4439/2016, άρθρο 2, περί προσθήκης του βιομεθανίου στον ορισμό των «εναλλακτικών καυσίμων».
- Η δυνατότητα χρήσης βιομεθανίου στα δίκτυα φυσικού αερίου παρέχεται από το Νόμο 5073/2023, άρθρο 105, με την προσθήκη του βιομεθανίου στον ορισμό των «Ανανεώσιμων Αερίων». Αναμένεται η διαμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου από τους Διαχειριστές Συστημάτων και Δικτύων Φυσικού Αερίου.
- Οι τεχνικές προδιαγραφές λειτουργίας πρατηρίων συμπιεσμένου βιομεθανίου αναφέρονται στην ΚΥΑ /11709/15.01.2024, περί καθορισμού των τεχνικών προδιαγραφών λειτουργίας αμιγών ή/και μικτών πρατηρίων συμπιεσμένου βιομεθανίου.
- Στόχος του (υπό αναθεώρηση) ΕΣΕΚ είναι η ανάπτυξη του βιομεθανίου ώστε το παραγόμενο δυναμικό βιομεθανίου να ανέρχεται σε 2,1 TWh/έτος για το 2030 και σε 9,7 TWh/ έτος για το 2050.
Τέλος, η κα Σέβη Σαξιώνη υπενθύμισε ότι η ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι μια σύγχρονη και ανταγωνιστική εταιρεία, με σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας. Το business plan που υλοποιεί έχει ως στόχο τη διαρκή επέκταση των δραστηριοτήτων της Εταιρείας με τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας πέρα από το φυσικό αέριο, την ανάπτυξη των ΑΠΕ, Υδρογόνου και Βιομεθανίου και την υψηλή καθετοποίηση, με όρους αειφορίας.