Άντα Σεϊμανίδη: Οι αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και οι νέοι μηχανισμοί ελέγχου που έφερε ο Ιανουάριος 2024

You are currently viewing Άντα Σεϊμανίδη: Οι αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και οι νέοι μηχανισμοί ελέγχου που έφερε ο Ιανουάριος 2024

Πιο ευέλικτα τιμολόγια και περισσότερες δυνατότητες σύγκρισης των προϊόντων ρεύματος και φυσικού αερίου θα έχουν εφεξής στη διάθεσή τους οι καταναλωτές

Aλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, αλλά και νέους μηχανισμούς ελέγχου, έφερε ο Ιανουάριος του 2024, πέρα από το γνωστό σε όλους μας πράσινο τιμολόγιο. Στο κλείσιμο του πρώτου μήνα της νέας χρονιάς, οι καταναλωτές μπορούν να προσβλέπουν αφενός σε πιο ευέλικτα τιμολόγια και αφετέρου σε περισσότερες δυνατότητες σύγκρισης των προϊόντων ρεύματος. Επιπλέον, οι λεγόμενοι κακοπληρωτές ας… προσέξουν, γιατί αλλάζουν τα πράγματα και για αυτούς.

Ποιες είναι όμως οι αλλαγές που δρομολογούνται ήδη στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας;

Μια πρώτη αλλαγή, που αναμένεται να δώσει λύση και στη διαφωνία ανάμεσα στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) και στο ΥΠΕΝ, για το επίμαχο σταθερό τιμολόγιο οκτάμηνης διάρκειας το οποίο λάνσαρε το «Φυσικό Αέριο», αφορά στην κατηγοριοποίηση αντίστοιχων τιμολογίων.

Τη σχετική αλλαγή προωθεί το ΥΠΕΝ, θεωρώντας ότι η πρόταση της «Φυσικό Αέριο» είναι θετική για τον καταναλωτή. Από ότι φαίνεται θα την προωθήσει μέσα από τροποποίηση της υφιστάμενης Υπουργικής Απόφασης για τη «χρωματική σήμανση» των τιμολογίων. Η σχετική απόφαση στην περίπτωση των μπλε τιμολογίων δεν αναφέρει διάρκεια, παρά μόνον ότι πρόκειται για «προϊόντα σταθερής τιμής και σταθερού χρόνου».

Η τροποποίηση θα αποσαφηνίζει, εκτός απροόπτου, ότι τα μπλε τιμολόγια είναι τιμολόγια σταθερής τιμής που θα ισχύουν για χρονικό διάστημα άνω του 6μηνου. Πρόκειται για μια θεωρούμενη ως «βατή» και άμεση διευκρίνιση, η οποία σε συνδυασμό και με κάποιες ακόμα διευκρινίσεις στον Κώδικα Προμήθειας, ανοίγει πεδίο δόξης για τα μπλε τιμολόγια μικρότερης διάρκειας από 12 μήνες.

Μαζί με τα τιμολόγια, αλλαγές και για τους κακοπληρωτές

Η δεύτερη αλλαγή που επίσης δρομολογείται, στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, αφορά την προσθήκη στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας (άρθρο 42), ασφαλιστικής δικλείδας για τους υπερήμερους καταναλωτές, προκειμένου να περιοριστεί το γνωστό φαινόμενο του «ενεργειακού τουρισμού» σε συνδυασμό όμως με διακανονισμό των οφειλών τους.

Η σχετική προσφορά διακανονισμού θα εξυπηρετεί σύμφωνα με πληροφορίες δύο στόχους παράλληλα: Δεν θα προσφέρει δυνατότητα σε κακοπληρωτές ώστε να μην πληρώνουν τους λογαριασμούς τους και επιπλέον θα εξασφαλίζει ότι σε περίπτωση που υπάρχουν πραγματικές δυσκολίες, οι δόσεις του διακανονισμού θα είναι ρεαλιστικές. Σε αυτό το πλαίσιο, η προτεινόμενη προσθήκη στον Κανονισμό θα προηγείται πριν πάντα πριν από την διακοπή ηλεκτροδότησης εκ μέρους των παρόχων.

Ο διακανονισμός και τα επίμαχα σημεία

Με επιπλέον εξάλλου προσθήκη στον Κώδικα Προμήθειας θα εισαχθεί η έννοια του στρατηγικού κακοπληρωτή βάζοντας έτσι όρια στους μη πληρώνοντες. Πώς θα προσδιορίζονται αυτοί; Στην περίπτωση των φυσικών προσώπων, ως στρατηγικοί κακοπληρωτής θα θεωρούνται αυτοί που έχουν την τελευταία πενταετία, ληξιπρόθεσμες οφειλές σε δύο παρόχους, αλλά και χρέη στον τρίτο από τον οποίο προμηθεύονται ρεύμα σε συνέχεια. Εφόσον ο οικιακός καταναλωτής ενταχθεί σε αυτήν την κατηγορία δεν θα μπορεί να μετακινηθεί από τον τρίτο πάροχο, αν προηγουμένως δεν εξοφλήσει ή διακανονίσει τις οφειλές του. Το ίδιο θα ισχύει και για τις επιχειρήσεις, με τη διαφορά, ότι η δέσμευση μετακίνησης θα μπαίνει στον δεύτερο κατά σειρά πάροχο.

Όλα τα παραπάνω, αποτελούν πάντως σχεδιασμό του ΥΠΕΝ με τον οποίο θα πρέπει λογικά να συμφωνήσουν ως προς τα βασικά σημεία και οι προμηθευτές. Επίμαχα και προς συζήτηση σημεία είναι, η πρόνοια για τα χρέη των κακοπληρωτών στις προηγούμενες εταιρείες που προϋπήρχαν , αλλά και το πότε ακριβώς θα μπορεί να ασκείται η διακοπή της ηλεκτροδότησης από τους παρόχους.

Τι έπεται στις τιμές – Νέα εργαλεία σύγκρισης και προστασίας

Σε ότι αφορά τις τιμές: Ο Ιανουάριος, έφερε το γνωστό σε όλους μας πράσινο τιμολόγιο με πλέον ανταγωνιστική τιμή αυτή της ΔΕΗ.

Από ότι φαίνεται δεν θα υπάρξουν σημαντικές ανατροπές μέχρι τον Φεβρουάριο, εκτός αν η τιμή χονδρικής ξεπεράσει τα 95 ευρώ/MWh και ενεργοποιήσει τον μηχανισμό διακύμανσης. Προς το παρόν φαίνεται ότι τα επίπεδα τιμών θα διατηρηθούν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα κρίνοντας και από τις επιθετικές προσφορές των προμηθευτών αυτές τις μέρες. Ιδιαίτερα μετά το λανσάρισμα του φθηνού τιμολογίου της «Φυσικό Αέριο» και τη συνεχή διαφήμιση που γίνεται, παρά τις συστάσεις της ΡΑΑΕΥ, οι προμηθευτές έχουν ενεργοποιηθεί ακόμα περισσότερο (ΣΣ: Η γράφουσα δέχθηκε στις 29 Ιανουαρίου μέσα και μόνον σε δύο ώρες, τρία τηλεφωνήματα από άλλους προμηθευτές για ανταγωνιστικές προσφορές!).

Με τη συνεργασία ΡΑΑΕΥ, το Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών στον e-katanalotis

Το πιο σημαντικό όμως που φέρνει το κλείσιμο του Ιανουαρίου, είναι ο εμπλουτισμός της δυνατότητας του καταναλωτή να διεκδικεί αφενός τα δικαιώματά του και αφετέρου να ελέγχει τιμές.

Τα τιμολόγια Φεβρουαρίου όλων των προμηθευτών θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της ΡΑΑΕΥ την 1η του μήνα. Επιπλέον ο καταναλωτής θα μπορεί να αξιοποιεί από τον Φεβρουάριο ένα νέο Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών της ΡΑΑΕΥ (energycost) για τα προϊόντα ρεύματος και φυσικού αερίου, σε μία διαδικασία αλλαγής συμβολαίου. Η σχετική έρευνα που θα γίνεται θα είναι προσωποποιημένη για τη σύγκριση των τιμολογίων, καθώς θα υπολογίζονται όλα τα συμπληρωματικά κόστη, ψιλά γράμματα, προνόμια, ρήτρες, δώρα κ.α. ώστε να έχει ξεκάθαρη εικόνα για τα κόστη, τα οφέλη και την εξοικονόμηση που θα έχει. Το νέο εργαλείο, θα εμφανίζεται με τη συνεργασία της ΡΑΑΕΥ και στην πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis.

To 10-15% αιτημάτων του myrae.gr, θα μπορούν να υποβάλλονται στον διαμεσολαβητή

Οι δυνατότητες όμως των καταναλωτών επεκτείνονται και στο κομμάτι των δικαιωμάτων, αφού έρχεται από 1ης Φεβρουαρίου ο Ενεργειακός Μεσολαβητής, η νέα δηλαδή ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΡΑΑΕΥ, για καταγγελίες των καταναλωτών. Εκτιμάται ότι στον «Ενεργειακό Μεσολαβητή» θα καταλήγει το 10-15% αιτημάτων της ήδη λειτουργούσας υπηρεσίας καταγγελιών myrae.gr, τα οποία μέχρι σήμερα δεν μπορούν να ικανοποιηθούν.

Τελικά με όλα αυτά, οι καταναλωτές θα γίνουμε αναγκαστικά αν μη τι άλλο…σοφότεροι στα θέματα ενέργειας με αρκετούς πάντως να αμφιβάλλουν για τις πραγματικές δυνατότητες σημαντικής μείωσης του κόστους ενέργειας μέσα και μόνον από τις παραπάνω διαδικασίες.