Επενδύοντας στη Λαυρεωτική (8-9 Ιουνίου 2018)

You are currently viewing Επενδύοντας στη Λαυρεωτική (8-9 Ιουνίου 2018)

Με τίτλο Επενδύοντας στη Λαυρεωτική υλοποιήθηκε το πρώτο συνέδριο με θέμα τις επενδύσεις στη Λαυρεωτική. Το συνέδριο συντόνισε η επιχειρηματική πρωτοβουλία Α – Energy Investments και το διοργάνωσε ο Δήμος Λαυρεωτικής και η Δημοτική Ανώνυμη Εταιρεία Ακινήτων Λαυρεωτικής – Δ.ΑΝ.ΕΤ.Α.Λ. σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου (Ο.Λ.Λ.), το Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου και την Εταιρεία Μελετών Λαυρεωτικής.

Το διήμερο επενδυτικό φόρουμ, πραγματοποιήθηκε στις 8 – 9 Ιουνίου 2018 στο Παλαιό Μηχανουργείο (Λιμάνι Λαυρίου). Κατά τη διάρκειά του, παρουσιάστηκαν συγκεκριμένα έργα και επενδύσεις ενώ παράλληλα έγιναν ουσιαστικές τοποθετήσεις από 70 περίπου διακεκριμένους ομιλητές από τον Δημόσιο και Ιδιωτικό Τομέα.

Το κεντρικό συμπέρασμα του συνεδρίου ήταν ότι η Λαυρεωτική προσφέροντας απλόχερα επενδυτικές ευκαιρίες σε όλους τους τομείς, βρίσκεται στο «πάρα πέντε» μιας αναπτυξιακής απογείωσης με βασική βέβαια προϋπόθεση ότι θα υπάρξει ολιστική και όχι μεμονωμένη προσέγγιση των επικείμενων σημαντικών έργων.

Στο πλαίσιο αυτό επισημάνθηκε ότι το έργο του προαστιακού, όσο και τα λοιπά συνδεδεμένα με αυτόν έργα, εντάσσονται στη συνολικότερη στρατηγική ανάπτυξης της Λαυρεωτικής με φόντο τη μετατροπή του Λιμανιού του Λαυρίου σε Hub κρουαζιέρας και επιβατηγό λιμάνι. Υπήρξαν μάλιστα και πρακτικού χαρακτήρα δεσμεύσεις από πλευράς κυβέρνησης ότι θα υλοποιηθούν το προσεχές διάστημα οι υποδομές εκείνες και πρωτίστως ο προαστιακός που θα μετατρέψουν τον Δήμο Λαυρεωτικής σε ατμομηχανή ανάπτυξης της Ανατολικής Αττικής και όχι μόνο.

Οι ενότητες και οι «ειδήσεις» του συνεδρίου

Οι εργασίες του συνεδρίου μέσα από τέσσερεις ξεχωριστές ενότητες εμβάθυναν σε ζητήματα που αφορούν το Λιμάνι Λαυρίου, το Οδικό-σιδηροδρομικό δίκτυο και Logistics, την Eπιχειρηματικότητα, τον Xωροταξικό-Πολεοδομικό σχεδιασμό και φυσικά τον Πολιτισμό. Διαβάστε παρακάτω τι ειπώθηκε στην εισαγωγική ενότητα για τις υποδομές του λιμανιού του Λαυρίου και πως αυτό θα μετατραπεί σε πράσινο λιμάνι. Για τις υπόλοιπες ενότητες, κατεβάστε από το media kit τα επίσης αναλυτικά συμπεράσματα των άλλων ενοτήτων.

Μετατρέποντας το Λαύριο σε πράσινο λιμάνι

Εισαγωγική ενότητα και Πρώτο Πάνελ «ΛΙΜΑΝΙ ΛΑΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ»

Η προκήρυξη ακτοπλοϊκής γραμμής Λαυρίου – Κυκλάδες, οι άμεσες προϋποθέσεις
προκειμένου να προχωρήσουν οι επενδύσεις που θα μετατρέψουν το λιμάνι Λαυρίου σε hub κρουαζιέρας και το σχετικό επενδυτικό ενδιαφέρον, οι προοπτικές μετατροπής του σε «πράσινο» λιμάνι, η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και παραλιών που εκχωρήθηκαν στο Δήμο Λαυρεωτικής από το Υπουργείο Ναυτιλίας, η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά και οι επισημάνσεις των εκπροσώπων των κομμάτων για μεγαλύτερη ώθηση στην πολιτισμική και τουριστική επιχειρηματικότητα κυριάρχησαν στο Εισαγωγικό και στο Πρώτο Πάνελ του συνεδρίου με θέμα «ΛΙΜΑΝΙ ΛΑΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ».

Επενδύοντας στη Λαυρεωτική συνέδριο: Καυκάσιος ομιλητής μπροστά σε μικρόφωνο στο βήμα του συνεδρίου
Επενδύοντας στη Λαυρεωτική

Από τη δική του πλευρά, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, χαιρετίζοντας τη σχετική ενότητα και τις εργασίες του συνεδρίου συνολικότερα, επεσήμανε ότι το υπουργείο του θα ανταποκριθεί σε όλες τις εγγυήσεις που ζητά η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων – ΕΤΕπ, προκειμένου να χρηματοδοτήσει το έργο του προαστιακού και συγκεκριμένα, στην διασφάλιση ταυτόχρονης λειτουργίας του λιμανιού του Λαυρίου ως επιβατηγού, εμπορικού λιμανιού και φυσικά ως λιμάνι κρουαζιέρας.

Κατά την έναρξη εξάλλου των εργασιών, προηγήθηκε το καλωσόρισμα των συνέδρων από τον οικοδεσπότη Δήμαρχο Λαυρεωτικής και Πρόεδρο του ΔΣ της ΔΑΝΕΤΑΛ κ. Δημήτρη Λουκά, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (Ο.Λ.Λ.) κ. Εμμανουήλ Μαραγκουδάκη, τον Αντιπρόεδρο του Τεχνολογικού Πολιτιστικού Πάρκου Λαυρίου κ. Δημήτρη Καλιαμπάκο και τον κ. Τάσο Βλάδο, πρόεδρο της Εταιρείας Μελετών Λαυρεωτικής – ΕΜΕΛ, φορείς όλοι που συνεργάστηκαν για την υλοποίηση και την παραπέρα αξιοποίηση του συνεδρίου.

Ακολούθησαν οι χαιρετισμοί του Αντιπεριφερειάρχη Ανατολικής Αττικής κ. Πέτρου Φιλίππου και των εκπροσώπων των κομμάτων, οι οποίοι πρότειναν την άμεση και πιο «επιθετική» αξιοποίηση των απίστευτα πλούσιων πόρων της περιοχής με προσέλκυση επενδυτικών πόρων και χρήση σύγχρονων χρηματοοικονομικών εργαλείων.

Συμπράξεις για ώθηση της πολιτισμικής / τουριστικής επιχειρηματικότητας

Ήταν εκεί, ο κ. Αθανάσιος Μπούρας, Αναπληρωτής Τομεάρχης Οικονομίας και Ανάπτυξης, Bουλευτής Αττικής, ο οποίος ως εκπρόσωπος του Προέδρου της Ν.Δ. Κυριάκου Μητσοτάκη επέμεινε ιδιαίτερα στη δημιουργία ενός σταθερού και φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος, υπενθυμίζοντας έργα που προχώρησαν διαχρονικά με επιμονή της ΝΔ.

Η κα Εύη Χριστοφιλοπούλου, Βουλευτής Αττικής, η οποία ως εκπρόσωπος του Κινήματος Αλλαγής, επεσήμανε ότι «Αττική δεν είναι μόνο η Αθήνα» και ότι δεν μπορεί τέσσερα μόνο μουσεία της Αθήνας να συγκεντρώνουν το 95% της συνολικής επισκεψιμότητας των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων της Περιφέρειας και την ίδια στιγμή να μην αξιοποιείται η μεγάλη σε πλούτο και απαράμιλλη σε αξία πολιτιστική κληρονομιά της Αττικής και ειδικότερα του Λαυρίου. Προκειμένου να δοθεί μεγαλύτερη ώθηση στην πολιτισμική και τουριστική επιχειρηματικότητα πρότεινε τις Συμπράξεις Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο που δεν έχει αξιοποιηθεί όσο θα έπρεπε.

Από τη δική τους πλευρά, ο βουλευτής Αττικής κ. Κώστας Κατσίκης, ως εκπρόσωπος των ΑΝΕΛ και οι κκ. Πάνος Σκουρολιάκος και Ιωάννης Δέδες, Βουλευτές Αττικής, ΣΥΡΙΖΑ συμφώνησαν στην επίσπευση των αναγκαίων έργων για τη συνολικότερη ανάπτυξη της περιοχής αλλά και στο σύγχρονο πνεύμα με το οποίο αυτή πρέπει να αντιμετωπιστεί.

καυκάσιοι άνδρες και γυναίκες παρακολουθούν τις ομιλίες του συνεδρίου επενδύοντας στη Λαυρεωτική
Το κοινό παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις ομιλίες του Συνεδρίου. Ανάμεσα τους διακρίνουμε τον κ. Μάκη Βορίδη.

Στην προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στους επενδυτές, αλλά και στην απαραίτητη προσέγγιση προκειμένου να υπάρξουν απτά αποτελέσματα για την περιοχή επέμεινε ο κ. Mάκης Βορίδης, Βουλευτής Αττικής, ΝΔ. Από τη δική του πλευρά, ο κ. Νάσος Αθανασίου, Βουλευτής Αττικής, ΣΥΡΙΖΑ επεσήμανε την ανάγκη παρότρυνσης, εκπαίδευσης και παραπέρα αξιοποίησης μέσα από ειδικά κίνητρα νέου έμψυχου ανθρώπινου δυναμικού που θα αναπτύξει νέες εταιρείες (Start-ups) και θα στελεχώσει επενδύσεις που έρχονται. Χαιρετισμό εκ μέρους της ΚΕΔΕ απηύθυνε ο κ. Δημήτρης Μπαϊρακτάρης επισημαίνοντας τη σημασία και τον ειδικό ρόλο του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την υλοποίηση επενδύσεων.

Διοικητική επαναφορά Μακρονήσου και έργα Περιφέρειας Αττικής

Στη θεσμική δυνατότητα προκειμένου η Μακρόνησος να επανέλθει και διοικητικά στον Δήμο Λαυρεωτικής και την Περιφέρεια Αττικής αναφέρθηκε στο δικό του χαιρετισμό ο Αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής κ. Πέτρου Φιλίππου, εξειδικεύοντας επίσης στα έργα που έχουν ήδη δρομολογηθεί, προκειμένου να καλύψουν τις αναπτυξιακές ανάγκες σε τοπικό επίπεδο. Ενδεικτικά αναφέρονται η αποκατάσταση του Αρχαίου Θεάτρου του Θορικού και η δημιουργία του Μουσείου Μεταλλείας – Μεταλλουργείας στις διατηρητέες εγκαταστάσεις του Τεχνολογικού – Πολιτιστικού Πάρκου Λαυρίου, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής, η αποκατάσταση της Γαλλικής Σκάλας στο Λαύριο, σημαντικές οδοποιίες και σειρά έργων σε επιμέρους τομείς.

banner συνεδρίου  επενδύοντας στη Λαυρεωτική με τρένο, λιμάνι, αρχαία, παραλία
Banner Συνεδρίου

Στο Πρώτο Πάνελ του συνεδρίου με θέμα «ΛΙΜΑΝΙ ΛΑΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ» έλαβαν μέρος: ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, η κ. Ευτυχία Λιανού, Γενική Διευθύντρια Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής εκπροσωπώντας τον Γενικό Γραμματέας Λιμένων κ. Χρήστο Λαμπρίδη, ο κ. Εμμανουήλ Μαραγκουδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος, Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου- Ο.Λ.Λ και ο Πρόεδρος του ΔΣ του Ο.Λ.Λ κ. Δημήτρης Νικολάου, ο κ. Θεόδωρος Κόντες, Πρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, ο κ. Γεώργιος Κουμπενάς, Vice President Operations, CELESTYAL CRUISES, ο κ. Χρυσόστομος Χρηστίδης, Ειδικός Σύμβουλος, Όμιλος ΔΕΗ A.E., οι κ.Ευθύμιος Μπιμπής, Γενικός Γραμματέας Δ.Σ ΣΙΤΕΣΑΠ και Πάρις Λουτριώτης, Μέλος Δ.Σ. ΣΙΤΕΣΑΠ, ο κ. Παναγιώτης Ευαγγέλου, Ερευνητής του Εργαστηρίου Θαλασσίων Μεταφορών, Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ και ο Δήμαρχος Λαυρεωτικής κ. Δημήτρης Λουκάς που έκλεισε την ιδιαίτερα επίκαιρη ενότητα.

Με επιδότηση η ακτοπλοϊκή γραμμή Λαυρίου – Κυκλάδων

Στο πλαίσιο της ενότητας ο κ. Κουρουμπλής, επέμεινε στην διασφάλιση ταυτόχρονης λειτουργίας του λιμανιού του Λαυρίου ως επιβατηγού, εμπορικού λιμανιού και φυσικά ως λιμάνι κρουαζιέρας, κάτι που αποτελεί βασική προϋπόθεση και για την ΕΤΕπ προκειμένου να χρηματοδοτήσει τον προαστιακό. Απαντώντας εξάλλου σε σχετική ερώτηση, έδωσε και μια σημαντική «είδηση»:
Την επαναπροκήρυξη ίσως και εντός του καλοκαιριού, νέας ακτοπλοϊκής γραμμής Λαυρίου – Κυκλάδες με πρόσκληση των ενδιαφερόμενων επενδυτών να συμμετάσχουν στο σχετικό διαγωνισμό καθώς η συγκεκριμένη γραμμή θα απολαμβάνει επιδότησης.

Δήλωσε επίσης αισιόδοξος για την πορεία της συνολικότερης αξιοποίησης του λιμανιού, υπενθυμίζοντας ότι αυτό ανήκει στα 10 λιμάνια του ΤΑΙΠΕΔ που επανασχεδιάζονται με συμμετοχή ιδιωτών –επενδυτών και ήδη βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις η συμμετοχή ενδιαφερόμενης εταιρείας για την ανάπτυξη υποδομών κρουαζιέρας στο Λαύριο.

Αυτοχρηματοδότηση και συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα

Στην εξασφάλιση χρηματοοικονομικής αυτάρκειας και προοπτικής αυτοχρηματοδότησης ίδιας ανάπτυξης του Λιμένος Λαυρίου, επέμεινε η κ. Ευτυχία Λιανού, Γενική Διευθύντρια Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής. Για να προσθέσει, ότι σε αυτό το πλαίσιο άμεσοι στόχοι είναι: ο περιορισμός του ρόλου της Πολιτείας σε επίπεδο στρατηγικό / επιτελικό και προώθηση της συνεργασίας δημόσιου με ιδιωτικό τομέα. Η συμβολή στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής και στην εξοικονόμηση ενέργειας – βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας ναυσιπλοΐας.

Η αποτελεσματική, σταδιακή οργάνωση και στελέχωση του Ο.Λ.Λ. με στόχο την επιτυχή ανάπτυξη και έλεγχο των δυνητικών του εκμεταλλεύσεων. Ανάμεσα στις σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες που συνδέονται με το λιμάνι είναι: Η λειτουργία Υδατοδρομίου (με την ολοκλήρωση της αδειοδότησης) με παράλληλη υποχρέωση εγκατάστασης των αναγκαίων πλωτών προβλητών του έργου. Η αύξηση των θέσεων ελλιμενισμού του τομέα σκαφών αναψυχής, ο ελλιμενισμός Mega Yachts με εγκαταστάσεις υποδοχής κα.

Ο.Λ.Λ: Ένα Master Plan προς ολοκλήρωση

Στην άμεση εξάλλου αξιοποίηση της συνεργασίας με ιδιώτες επενδυτές αναφέρθηκε και η Διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (Ο.Λ.Λ.), εκπροσωπούμενη από τον Πρόεδρο του ΔΣ κ. Δημήτρη Νικολάου και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο κ.Εμμανουήλ Μαραγκουδάκη, καθώς, για την ολοκλήρωση του master plan του λιμανιού και την εκπλήρωση του ρόλου του ως νέο Hub κρουαζιέρας συμπληρωματικά με τον Πειραιά, αυτή αποτελεί βασική προϋπόθεση.

Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Μαραγκουδάκης, το Λιμάνι του Λαυρίου είναι ένα μικρό λιμάνι, που παραμένει σημαντικό για το μέγεθός του, διατηρώντας σχετικά πλεονεκτήματα λόγω της θέσης του. Τα ήδη αυξανόμενα τα τελευταία χρόνια έσοδα του Ο.Λ.Λ. από επί μέρους δραστηριότητες μπορούν άμεσα να αυξηθούν εφόσον ολοκληρωθούν τα υπολειπόμενα έργα του εν ισχύ, Master Plan. Αυτό αφορά έργα λιμενικών υποδομών προϋπολογισμού 45 εκατ. €, που περιλαμβάνουν: Κατασκευή νότιου Υπήνεμου μόλου (22.000τμ), Μικρή επέκταση (50μ) του βόρειου λιμενοβραχίονα. Επεκτάσεις του βόρειου λιμενικού χώρου προς τη θάλασσα (17.000τμ). Υποδομές Χερσαίας ζώνης – κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Δεδομένου όμως ότι τα έργα αυτά έχουν σήμερα ενταχθεί στο έργο του Προαστιακού, η ολοκλήρωσή τους εξαρτάται προφανώς από την δική του εξέλιξη.

Προοπτικές αύξησης των εσόδων του Ο.Λ.Λ

Ειδικά για την κρουαζιέρα, για τις υποδομές της οποίας εξετάζονται ήδη κάποιες λύσεις αυτοχρηματοδότησης του έργου με αντάλλαγμα μακροχρόνια παροχή προτεραιότητας ελλιμενισμού στην εταιρεία που θα αναλάμβανε τη χρηματοδότηση (Celestyal Cruises), o κ. Μαραγκουδάκης διαβεβαίωσε ότι από τη δική του πλευρά ο ΟΛΛ θα εξαντλήσει κάθε δυνατότητα, ώστε η Κρουαζιέρα να επιστρέψει στο Λαύριο το συντομότερο δυνατό και με όρους βιωσιμότητας και μακροχρόνιας δραστηριότητας. Μια γρήγορη οικονομική ανάλυση δείχνει πως τα έσοδα του Οργανισμού Λιμένος μόνον από την κρουαζιέρα, σχετικά εύκολα θα αυξάνονταν κατά 800.000 – 1.000.000 €, με αντίστοιχη άνοδο οικονομικού αποτελέσματος της τάξης των 320-420.000 € σε βάθος χρόνου μιας 10ετίας, συμπεριλαμβανόμενης της αποπληρωμής χρηματοδότησης επένδυσης 1.500.000 €. Αντίστοιχα εντυπωσιακή είναι και η προοπτική εσόδων από τον εμπορικό τομέα του λιμανιού που ήδη παρουσιάζουν μεγάλη αύξηση με την προϋπόθεση ότι θα υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατό η ήδη εξαγγελθείσα παρακαμπτήρια οδική αρτηρία της πόλης του Λαυρίου. Επίσης σημαντική (και ήδη δοκιμασμένη) είναι και η προοπτική μεταφοράς ακτοπλοϊκών γραμμών στο Λαύριο πλην όμως οι σχετικές αποφάσεις ξεπερνούν τη δικαιοδοσία του ΟΛΛ.

Τριήμερη κρουαζιέρα με βάση το Λαύριο

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Θεόδωρος Κόντες, Πρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, επεσήμανε ότι το Λαύριο προσφέρεται κατεξοχήν για τη διεξαγωγή τριήμερης κρουαζιέρας (Παρ. – Δευτέρα) με ενδιαμέσους σταθμούς τη Μύκονο, το Κουσάντασι, τη Χίο, τη Μυτιλήνη, το Βόλο και τη Σκιάθο. Αναφέρθηκε στις άμεσες παρεμβάσεις που θα πρέπει να γίνουν για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα, εξειδικεύοντας δε στο Λιμάνι Λαυρίου, παρουσίασε αναλυτικά τα στοιχεία εκείνα που μπορεί να το αναδείξουν ως έναν θαλάσσιο τουριστικό προορισμό. Ανάμεσα σε αυτά, τα κυριότερα είναι η επέκταση της μαρίνας και η αναβάθμιση του χώρου σκαφών σε κύριο λιμάνι, η βελτίωση των υποδομών Μαρίνας για επισκευή και διαχείμαση σκαφών, η βελτίωση της πρόσβασης από τουρίστες της ακτογραμμής και των παραλιών της περιοχής κα.

Σε αναμονή της προκήρυξης για τις υποδομές κρουαζιέρας

Το άμεσο επενδυτικό ενδιαφέρον της Celestyal Cruises σχετικά με την ανάπτυξη του λιμανιού του Λαυρίου επιβεβαίωσε ο Captain Γεώργιος Κουμπενάς, Vice President Operations, της εταιρείας. Αναφέρθηκε αναλυτικά στη συνολικότερη παρουσία και δραστηριότητα που ανέπτυξε η Celestyal τα τελευταία χρόνια στο λιμάνι, στην πρόταση από τον ΟΛΛ για τη μεταφορά της αφετηρίας για τις κρουαζιέρες στο Αιγαίο στο Λαύριο και χρήση του επιβατικού σταθμού ο οποίος παρέμενε σε αχρηστία. Αναφερόμενος στον σχετικό διαγωνισμό για την εκδήλωση ενδιαφέροντος είπε χαρακτηριστικά ότι «Βρισκόμαστε σε αναμονή της προκήρυξης» και παρουσίασε τις αναγκαίες εργασίες που θα καταστήσουν δυνατή τη χρήση του λιμένα ως αφετηρία για τρία πλοία της εταιρείας με βάση τεχνική μελέτη που έγινε: Αυτές αφορούν το ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΜΟΝΟΝΑΥΔΕΤΟ – Α΄ Φάση Έργων, τον ΒΟΡΕΙΟ ΚΥΜΑΤΟΘΡΑΥΣΤΗ – Β΄ Φάση Έργων και το ΝΟΤΙΟ ΚΥΜΑΤΟΘΡΑΥΣΤΗ – Γ’ Φάση Έργων.

Επενδύοντας στη Λαυρεωτική: Μετατρέποντας το Λαύριο σε «πράσινο» λιμάνι

Στα πλεονεκτήματα της μεθόδου cοld-ironing, δηλαδή χρήσης του ηλεκτρισμού ως εναλλακτικού καυσίμου αναφέρθηκε ο κ. Χρυσόστομος Χρηστίδης, Ειδικός Σύμβουλος του Ομίλου ΔΕΗ A.E., παρουσιάζοντας τις προοπτικές μετατροπής του Λαυρίου σε «Πράσινο Λιμάνι». Ανάμεσα σε αυτά, η αποφυγή ρύπανσης θαλάσσιας και ατμοσφαιρικής (θαλάσσιας λόγω λειτουργίας μηχανημάτων φορτοεκφόρτωσης και ατμοσφαιρικής λόγω καυσαερίων παραγομένων από τις ηλεκτρογεννήτριες αλλά και τον βοηθητικό λέβητα πλοίου), η δυνατότητα επισκευών στο πλοίο χωρίς περιορισμούς σε ηλεκτρικά φορτία, η εξοικονόμηση ακριβού καυσίμου diesel που καταναλώνουν οι ηλεκτρομηχανές αλλά και ελαίου λιπάνσεως καθώς και ωρών λειτουργίας η αποφυγή ηχορύπανσης κα.

Ο κ. Χρηστίδης, παρουσίασε επίσης παρεμβάσεις και συνολικότερες προτάσεις εξοικονόμησης ενέργειας στο λιμάνι που ίσως ξεπερνάνε το 50% όπως αυτές του φωτισμού (με σύγχρονους λαμπτήρες αλλά και με τηλεδιαχείριση), συστήματα IoT (Internet of Things) κα. Τέλος αναφέρθηκε και στο σύστημα Seawalk ως ευέλικτο και χαμηλού κόστους εργαλείο για την ανάπτυξη των λιμανιών και του αστικού σχεδιασμού με κόστος κάτω από 50% αυτού της κλασικής προβλήτας. Από τη δική του πλευρά, ο κ. Παναγιώτης Ευαγγέλου, Ερευνητής του Εργαστηρίου Θαλασσίων Μεταφορών, Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ παρουσίασε πώς ακριβώς επιτεύχθηκε η ηλεκτροδότηση από ξηράς στο Λιμάνι της Κυλλήνης στα πλαίσια του ευρωπαϊκού έργου Elemed και την αντίστοιχη προοπτική για το Λιμάνι Λαυρίου.

Επίκαιρες εξάλλου προτάσεις σχετικά με μικρές υποδομές και επενδύσεις εξυπηρέτησης θαλάσσιου τουρισμού κατατέθηκαν από τους κ. Ευθύμιο Μπιμπή, Γενικό Γραμματέα Δ.Σ ΣΙΤΕΣΑΠ και Πάρι Λουτριώτη, Μέλος Δ.Σ. ΣΙΤΕΣΑΠ.

Ετοιμότητα για διαχείριση του παράκτιου μετώπου

Τις σημαντικές επιχειρηματικές και επενδυτικές ευκαιρίες της περιοχής επεσήμανε ο Δήμαρχος Λαυρεωτικής κ. Δημήτρης Λουκάς και συνολικότερα η Δημοτική Αρχή, δεσμευόμενη για ένα φιλόξενο επενδυτικό περιβάλλον με την πολύτιμη υποστήριξη της Δημοτικής Ανώνυμης Εταιρείας Ακινήτων Λαυρεωτικής – Δ.ΑΝ.ΕΤ.Α.Λ. που αποτελεί στην παρούσα φάση τον επενδυτικό βραχίονα της περιοχής, διαθέτοντας αφενός ευελιξία, και αφετέρου ένα πλήθος αξιόλογων ακινήτων και παραλιών προς άμεση αξιοποίηση.

Ειδικότερα ο Δήμαρχος, παρουσιάζοντας αναλυτικά τις υπάρχουσες ευκαιρίες και δυνατότητες, ανακοίνωσε την ετοιμότητα του Δήμου να διαχειριστεί ως καθολικός διάδοχος, τη σημαντική περιουσία που πρόσφατα του εκχωρήθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας αποτελούμενης από τρεις παράκτιες περιοχές που ανήκαν μέχρι πρότινος στον Ο.Λ.Λ. και οι οποίες κρινόμενες ως μη αναγκαίες για τη λειτουργία της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, παραχωρήθηκαν προς αξιοποίηση από το Δήμο: «Θα αξιοποιήσουμε τη μοναδική αυτή ευκαιρία που μας δίνεται, τις περιοχές που αποτελούν την παράκτια ζώνη του Δήμου (55 χλμ ακτογραμμής), με απόλυτο σεβασμό αλλά και με βάση ένα σοβαρό σχέδιο στρατηγικής ανάπτυξης που ήδη ολοκληρώνεται», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Λουκάς.

Οι βασικοί άξονες του στρατηγικού αυτού σχεδίου είναι πέντε:

 Αποτύπωση/ επικαιροποίηση υφιστάμενης κατάστασης
 Δημιουργία Οργάνου Διοίκησης / Δημοτικού Λιμένα που θα συνεργάζεται στενά με τον Ο.Λ.Λ.
 Προστασία/ανάδειξη περιβάλλοντος
 Παρατηρητήριο Παράκτιας Ζώνης
 Σύνδεση Αστικού Ιστού με Παράκτιο Μέτωπο

Ο Δήμαρχος αναφέρθηκε ενδεικτικά και σε επιμέρους επενδυτικές πρωτοβουλίες που προτίθεται να πάρει ο Δήμος, όπως αξιοποίηση του παλαιού λιμανιού για πλωτές υποδομές κρουαζιέρας, βελτίωση των αλιευτικών καταφυγίων, αξιοποίηση παλαιών σκαφών για την ανάπτυξη του θαλάσσιου και υποθαλάσσιου τουρισμού, διασύνδεση των αρχαιολογικών χώρων και άλλες κινήσεις που στοχεύουν στην ανάπτυξη της επισκεψιμότητας και της τουριστικής κίνησης όλο το χρόνο.

Το Media Kit του συνεδρίου μπορείτε να το δείτε στην ενότητα Media Kit του ιστότοπου A-Energy.