Άμεση ενεργοποίηση των Δήμων στην αυτοπαραγωγή και κίνητρα εγκατάστασης Φ/Β στις στέγες
Στο ύψος των 1,2 δις ευρώ, ανέρχεται το συνολικό ενεργειακό κόστος των ΟΤΑ, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων, κατά την εκτίμηση του κ. Γιώργου Κουράση, Προέδρου του Συνδέσμου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Πόλεων – ΣΒΑΠ. Ωστόσο, το εφιαλτικό αυτό νούμερο, μπορεί να μειωθεί στο 50%, με κατάλληλα μέτρα και δράσεις εξοικονόμησης και αποδοτικότητας.
Τα μέτρα αυτά συνόψισε στον χαιρετισμό του, κατά την έναρξη των εργασιών της ημερίδας «Εξοικονόμηση Ενέργειας – Ενεργειακές Κοινότητες στους δήμους», με συν διοργανωτές τον Σύνδεσμο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Πόλεων – ΣΒΑΠ, την Ένωση Γενικών Γραμματέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης – ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ και την Α Energy.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος του ΣΒΑΠ, αναφέρθηκε στην ανάγκη παραγωγής ενέργειας από τους Δήμους σε υποδομές δικές τους ή σε υποδομές που θα ελέγχουν το κόστος της ενέργειας με τον πλέον καθαρό και ανταγωνιστικό τρόπο, που είναι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Βελτίωση των όρων της σύμβασης
Οι ΟΤΑ όπως τόνισε, θα έχουν σημαντικά οφέλη από την ανάπτυξη ΑΠΕ στην περιοχή τους, εφόσον: Αρθούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια, επιταχυνθούν οι χρονικές διαδικασίες για την ενεργοποίηση των Δήμων στην αυτοπαραγωγή και επιπλέον δοθούν κίνητρα επιδότησης της αρχικής επένδυσης για εγκατάσταση Φ/Β στις στέγες με βελτίωση και επέκταση των όρων της σύμβασης, όπως αύξηση ισχύος στα 20 Kw, αύξηση χρόνου σύμβασης στα 30 χρόνια, μη μεταβλητότητα των τιμών κα.
Άλλωστε, ένα ενεργειακό περιβάλλον, όπως αυτό της χώρας μας, όπου τα Δημόσια κτίρια καταναλώνουν το 10% της ηλεκτρικής ενέργειας και η ηλεκτροπαραγωγή συνεχίζει να βασίζεται κατά 50% περίπου στο Φυσικό Αέριο, καλείται έτσι κι αλλιώς να προσαρμοστεί στις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες και κατευθύνσεις, σύμφωνα με τις οποίες:
Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε νέα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια από ένα μέγεθος και πάνω θα είναι υποχρεωτική μέχρι το 2026. Επιπλέον, το σχέδιο REPOWER ΕU προβλέπει για τους Δήμους άνω των 25.000 κατοικιών τη δημιουργία Ενεργειακής Κοινότητας με εγκατάσταση ΑΠΕ, προκειμένου οι Δήμοι να ασκήσουν Κοινωνική Ενεργειακή πολιτική.
Κατά τον πρόεδρο του ΣΒΑΠ, ο νέος νόμος 5037/2023 (ΦΕΚ 78Α, 28.3.2023), για τις Ενεργειακές Κοινότητες, παρέχει παρά κάποιους σημαντικούς περιορισμούς, νέες δυνατότητες στους δήμους, που εφόσον τις αξιοποιήσουν μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά και στην υποστήριξη ευάλωτων καταναλωτών και στην εξοικονόμηση ενέργειας.
Εικονικός συμψηφισμός από ΟΤΑ
Ειδικότερα, δίνεται η δυνατότητα χρήσης από τους Δήμους και Νομικά τους πρόσωπα, όπως οι Ενεργειακές Κοινότητες, του λεγόμενου ενεργειακού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, κάτι που σημαίνει στην πράξη, ότι από ξεχωριστά ρολόγια μπορούν να εξυπηρετούνται διαφορετικές ανάγκες, όπως λχ η παραγόμενη ενέργεια ενός σχολείου.
Επίσης, επιτρέπεται η εγκατάσταση σταθμών ΑΠΕ από Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού για την υποστήριξη ευάλωτων καταναλωτών και την αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας πολιτών του οικείου δήμου ή της οικείας περιφέρειας που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.
Για τους συγκεκριμένους σταθμούς, επιτρέπεται η εγκατάστασή τους με εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, με μέγιστη ισχύ παραγωγής των σταθμών ΑΠΕ, ίση με το εκατό τοις εκατό (100%) του αθροίσματος της συμφωνημένης ισχύος των προς συμψηφισμό παροχών κατανάλωσης. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σημαντικό να υπάρχει ταυτοχρονισμός μεταξύ παραγόμενης και καταναλισκόμενης ενέργειας.
Χρήση κάθε δυνατού εργαλείου
Προς αυτήν την κατεύθυνση, ο κ. Κουράσης αναφέρθηκε στην τρέχουσα πρωτοβουλία του ΣΒΑΠ για την υλοποίηση Ενεργειακής Κοινότητας και υπενθύμισε ότι ο Σύνδεσμος επιδιώκει να αξιοποιήσει κάθε χρηματοδοτικό εργαλείο από κοινοτικούς ή εθνικούς πόρους, ώστε να υλοποιεί προγράμματα και δράσεις που θα συμβάλλουν στην βελτίωση της ποιότητας ζωής των Δημοτών των Δήμων μελών του της Βόρειας – Βορειοανατολικής Αττικής.
Οι τομείς στους οποίους ενεργοποιείται ο Σύνδεσμος είναι ενδεικτικά: Αστικό Περιβάλλον, Φυσικό Περιβάλλον, Κοινωνία, Τοπική διακυβέρνηση.
Κατά την εικοσαετή περίπου ενεργοποίησή του, πέτυχε σε ικανοποιητικό βαθμό να μετάσχει σε συγχρηματοδοτούμενα Προγράμματα, που στόχευαν κυρίως στην εξοικονόμηση της Ενέργειας, την Κοινωνική συνοχή, το Περιβάλλον και στον επιχειρησιακό προγραμματισμό των Δήμων μελών του, ενώ ανέπτυξε πρωτοβουλίες με τους περιορισμένους ιδίους πόρους του προκειμένου να καλύψει τομείς και δράσεις που αδυνατεί να υλοποιήσει ο κάθε Δήμος χωριστά.
Κατά την εικοσαετή περίπου ενεργοποίησή του, πέτυχε σε ικανοποιητικό βαθμό να μετάσχει σε συγχρηματοδοτούμενα Προγράμματα, που στόχευαν κυρίως στην εξοικονόμηση της Ενέργειας, την Κοινωνική συνοχή, το Περιβάλλον και στον επιχειρησιακό προγραμματισμό των Δήμων μελών του, ενώ ανέπτυξε πρωτοβουλίες με τους περιορισμένους ιδίους πόρους του προκειμένου να καλύψει τομείς και δράσεις που αδυνατεί να υλοποιήσει ο κάθε Δήμος χωριστά.
Ανάμεσα στα προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί είναι: ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΦΩΤΙΣΜΟ/ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΕΡΙΟΚΙΝΗΣΗΣ ΜΕ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ/ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ/ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ACEPT – AIR – AIDA».
Την περίοδο αυτή, προχωρά στην ανέγερση ενός σύγχρονου καταφυγίου αδέσποτων ζώων, σε ιδιόκτητη έκταση του Συνδέσμου 16 στρεμμάτων στο Μαρκόπουλο, χρηματοδοτούμενο από το πρόγραμμα Φιλόδημος ΙΙ.