ΜΟΜΚΑ: Πώς μπορεί ο Στρατός να βοηθήσει την συγκομιδή της Ζαγοράς με τη Μονάδα Μελετών και Κατασκευών του ΓΕΕΘΑ

You are currently viewing ΜΟΜΚΑ: Πώς μπορεί ο Στρατός να βοηθήσει την συγκομιδή της Ζαγοράς με τη Μονάδα Μελετών και Κατασκευών του ΓΕΕΘΑ

Μια πρακτική πρόταση: H ΜΟΜΚΑ που βρίσκεται ήδη στο Νότιο Πήλιο μπορεί να ολοκληρώσει και τις εργασίες αποκατάστασης του αγροτικού δικτύου

Στο ερώτημα αν και πώς μπορεί ο Στρατός να βοηθήσει την συγκομιδή της Ζαγοράς, η λύση φαίνεται ότι εντοπίζεται στην ΜΟΜΚΑ, δηλαδή στην Μονάδα Μελετών και Κατασκευών του ΓΕΕΘΑ. Στις απεγνωσμένες εκκλήσεις των 800 παραγωγών της Ζαγοράς μέσω του Συνεταιρισμού ΖΑΓΟΡΙΝ προκειμένου να αποκατασταθεί άμεσα το κατεστραμμένο από τον Daniel οδικό και αγροτικό δίκτυο υπάρχουν απαντήσεις μέσα από τις ακόλουθες τρεις πτυχές.

Πρώτη πτυχή: Μέσα σε μόλις 30 ώρες, κλιμάκιο της ΜΟΜΚΑ του ΓΕΕΘΑ και του ΣΞ κατασκεύασε την μεταλλική στρατιωτική γέφυρα «Belley» 30 μέτρων & φέρουσας ικανότητας 16 τόνων στα Καλά Νερά για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου Βόλου – Νοτίου Πηλίου λόγω κατάρρευσης.

Η γέφυρα λειτουργεί από χθες και θα αποτελέσει την προσωρινή, πλην όμως απολύτως αναγκαία λύση, για να μπορούν οι κάτοικοι να εφοδιάζονται με τα αναγκαία και αφετέρου για να μετακινούνται. Η σχετική άδεια για τη λειτουργία της γέφυρας δόθηκε από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, προκειμένου να αποκατασταθεί η οδική συγκοινωνία του Νοτίου Πηλίου με το Βόλο.

Εν τω μεταξύ, η ΜΟΜΚΑ εργάζεται για την αποκατάσταση και της σύνδεση με αποκομένα χωριά του Ανατολικού Πηλίου, όπως το Πουρί, το Χορευτό κα.

Δεύτερη πτυχή: Η Μονάδα Μελετών και Κατασκευών του ΓΕΕΘΑ – ΜΟΜΚΑ (πρώην ΜΟΜΑ), η οποία ανασυστάθηκε ουσιαστικά το 2016 στο πλαίσιο της κοινωνικής προσφοράς των Ενόπλων Δυνάμεων, πέραν της τεράστιας κατασκευαστικής εμπειρίας δεκαετιών σε δυσπρόσιτες περιοχές, διαθέτει και πρόσφατη εμπειρία από έργα διαπλάτυνσης, διαμόρφωσης και διάστρωσης αδρανών υλικών για την βελτίωση του οδικού δικτύου οικισμών με σκοπό την βελτίωση των δυνατοτήτων μετακίνησης των κατοίκων τους.

Τρίτη πτυχή: Το αγροτικό οδικό δίκτυο της Ζαγοράς και συνολικότερα του Ανατολικού Πηλίου έχει αφανιστεί. Σε σχετική κατεπέιγουσα ανακοίνωσή του, ο Αγροτικός Συνεταιρισμός ΖΑΓΟΡΙΝ, που αριθμεί 800 παραγωγούς, ζητά να κινητοποιηθεί κάθε διαθέσιμος μηχανισμός αποκατάστασης του κεντρικού και αγροτικού δικτύου προκειμένου να μπορέσουν οι παραγωγοί να πάνε άμεσα στα χωράφια τους.

Σύμφωνα με τον διευθυντή του Συνεταιρισμού, Διονύση Βαλασσά, διακυβεύονται μέσα στις αμέσως επόμενες μέρες, 12.500 στρέμματα και 15.000 τόνοι παραγωγής μήλων Ζαγοράς. Παρά το γεγονός ότι κάποια χωράφια έχουν παρασυρθεί από τα νερά, ο Συνεταιρισμός εκτιμά ότι η ζημιά στα προϊόντα θα είναι αντιμετωπίσιμη. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι αυτή τη στιγμή οι παραγωγοί δεν έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν τα μήλα από το χωράφι στο εργοστάσιο – διαλογητήριο, ούτε και να τα διακινήσουν μέσω Βόλου στις αγορές.

Προς άρση του αποκλεισμού

Δεν υπάρχει οδική διασύνδεση προς Χορευτό, σε διαδρομή που βρίσκονται οι κεντρικές παραγωγικές εγκαταστάσεις του Συνεταιρισμού, ψυγεία και διαλογητήριο. Παραμένουν αποκλεισμένα μεταξύ τους και τα τρία χωριά με το Πουρί να αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα. Ακόμα και πεζή, είναι επικίνδυνη η μετακίνηση και σε κάποια σημεία αδύνατη.

Είναι όμως παντελώς κατεστραμμένο και το εσωτερικό αγροτικό οδικό δίκτυο και αυτό αποτελεί κομβικότατο ζήτημα ενόψει περιόδου συγκομιδής μήλων αλλά και καστάνων.

Αγροκτήματα ή μέρος αυτών έχουν παρασυρθεί από τα ορμητικά νερά προς τη θάλασσα, καταγράφεται καρπόπτωση από ανεμοθύελλα, πλήγματα σε καρπούς από χαλαζόπτωση αλλά και εκρίζωση φυτικού κεφαλαίου από τα καιρικά φαινόμενα. Με διαλυμένο όμως ή απροσπέλαστο το αγροτικό οδικό δίκτυο δεν μπορεί να γίνει πλήρης καταγραφή και εκτίμηση των ζημιών.

Υπάρχουν αγροκτήματα που «στάθηκαν όρθια», όπως και μέρος της παραγωγής προς συγκομιδή και εμπορική διακίνηση, πρέπει όμως σε κάθε περίπτωση να αποκατασταθεί η πρόσβαση σε αυτά. Είναι επίσης αδύνατη η διακίνηση ποσοτήτων αχλαδιών και της πρώιμης ποικιλίας μήλων ΓΚΑΛΑ που έχουν συγκομιστεί πριν τη καταστροφή. Παραμένει όμως πρόβλημα η αδυναμία συγκομιδής του κύριου προϊόντος, που αποτελεί περισσότερο από το 95% της συνολικής προς εμπορία ποσότητας, δηλαδή τα μήλα ΖAGORIN. Προφανώς, η «επόμενη μέρα» για το Πήλιο σημαίνει ανεκτίμητες ζημιές, αν χαθεί αυτή η συγκομιδή.

Πρόταση αποκατάστασης και του αγροτικού δικτύου

Μια πρακτική πρόταση του A Εnergy και το ΣΔΙΤ Forum, που εδώ και χρόνια ασχολούνται με έργα είναι: Εφόσον κλιμάκιο της ΜΟΜΚΑ βρίσκεται ήδη στο Πήλιο και επιχειρεί την προσωρινή αποκατάσταση της κατεστραμμένης οδικής σύνδεσης, εφόσον ο Στρατός κληθηκε εκ των πραγμάτων και απολύτως νόμιμα να ανταποκριθεί στις έκτακτες ανάγκες που δημιούργησε ο Daniel, γιατί δεν ολοκληρώνει και τις εργασίες που απαιτούνται για την αποκατάσταση του αγροτικού δικτύου;

Στην παρούσα φάση, αυτός φαίνεται να είναι ο μοναδικός και πραγματικά γρήγορος τρόπος, προκειμένου να αποφευχθεί το πλήγμα στην τοπική οικονομία του Πηλίου, την ίδια ώρα που το μέτωπο στον Θεσσαλικό Κάμπο είναι τεράστιο και δύσκολα διαχειρίσιμο. Σύμφωνα μάλιστα με έγκυρες πληροφορίες, προς αυτήν την κατεύθυνση κινούνται ήδη και οι αρμόδιοι για τον συντονισμό της αποκατάστασης της κυκλοφορίας στη Θεσσαλία..

Άντα Σεϊμανίδη και Αμάνδα Βούλγαρη