Να διασφαλιστεί η δίκαιη ανάπτυξη όλων των δήμων, ζητά ο νέος πρόεδρος της ΚΕΔΕ που εκλέχθηκε παμψηφεί
Ο νέος πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου, θέτει ως βασική προτεραιότητα τη σύγκλιση των ελληνικών Δήμων με τους ευρωπαϊκούς, με μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων και προσωπικού και μέσων, για καλύτερη και αποτελεσματικότερη άσκησή τους, προς όφελος των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών.
Ο Λάζαρος Κυρίζογλου, Δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης και μέχρι τώρα Α΄ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, εξελέγη προχθές παμψηφεί από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ στην ειδική συνεδρίαση μετά την παραίτηση του Δημήτρη Παπαστεργίου και υπουργοποίηση του στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Επίσης, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση εξελέγησαν ο Δημήτρης Κάρναβος, Δήμαρχος Καλλιθέας, στη θέση του Α΄ Αντιπρόεδρου και ο Κωνσταντίνος Κουκάς, Δήμαρχος Μυκόνου, στη θέση του Β΄ Αντιπροέδρου της ΚΕΔΕ.
Υπέρ του διαλόγου και της συνεργασίας
Παρών στη συνεδρίαση ήταν και ο απερχόμενος Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Παπαστεργίου, ο οποίος αποχαιρέτησε τους συναδέλφους του τονίζοντας πως και από τη νέα του θέση θα στηρίξει την Αυτοδιοίκηση.
Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου, αμέσως μετά την εκλογή του, υπογράμμισε ότι η ενότητα, ο διάλογος και η συνεργασία θα αποτελέσει το τρίπτυχο που θα κινηθεί η νέα διοίκηση της ΚΕΔΕ το επόμενο διάστημα, ενώ τόνισε ότι θα συνεργαστεί με τη νέα κυβέρνηση για το καλό της Αυτοδιοίκησης, προαναγγέλλοντας παράλληλα συνάντηση, άμεσα, με την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών.
Ο κ. Κυρίζογλου υπογράμμισε επίσης, ότι το όραμα και το μέγα ζητούμενο για το κράτος και το διοικητικό σύστημα είναι η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για αποκέντρωση και αυτοδιοίκηση με μεταφορά αρμοδιοτήτων, πόρων, προσωπικού και μέσων για την καλύτερη άσκησή τους. Τέλος, τόνισε την ανάγκη να ανοίξει ουσιαστική συζήτηση για το ζήτημα του σύγχρονου, ισόχρονου, παράλληλου βηματισμού και της δίκαιης ανάπτυξης όλων των δήμων.
Να διασφαλιστεί η δίκαιη ανάπτυξη όλων των δήμων
Το μέγα ζητούμενο στο Κράτος μας, στο Διοικητικό μας σύστημα, είναι η ολοκλήρωση από τον κοινό νομοθέτη (δηλ. Κυβέρνηση και Κοινοβούλιο) του θεσμικού πλαισίου για την αποκέντρωση και την αυτοδιοίκηση με βάση το άρθρο 102 του Συντάγματος και την Ευρωπαϊκή Χάρτα Τ.Α. Για να συγκλίνουμε με την Ευρωπαϊκή Τ.Α. Αποκέντρωση, με μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων και προσωπικού και μέσων, για καλύτερη και αποτελεσματικότερη άσκησή τους, προς όφελος των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών. Καλύτερη Δημοκρατία με περισσότερη αυτοδιοίκηση. Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα, το όραμά μας. Ζητάμε από την Κυβέρνηση και τα κόμματα να μας εμπιστευθούν. Στην περίοδο Covid αποδείξαμε ότι μπορούμε.
Τέλος πρέπει να δούμε το ζήτημα του σύγχρονου δηλ. ισόχρονου, παράλληλου βηματισμού και της δίκαιης ανάπτυξης όλων των δήμων από την Ορεστιάδα μέχρι την Γαύδο και από το Νεστόριο μέχρι το Καστελόριζο. Άλλωστε κανείς δεν δικαιούται να ευτυχεί μόνος του.
Ειδικότερα όμως τα προς αντιμετώπιση και επίλυση σημαντικά ζητήματα της αυτοδιοίκησης είναι:
- Σύνταξη Νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης (Δήμων και Περιφερειών)
- Σύνταξη Νέου Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων
- Εφαρμογή της νέας Μελέτης Κατανομής των ΚΑΠ, με αύξηση από 01.01.2024 των ΚΑΠ τουλάχιστον κατά 10%, που αφορά όλους τους δήμους και ιδίως όλους τους μικρούς δήμους
- 4ετές Πρόγραμμα στελέχωσης των Δήμων για την κάλυψη των κενών, τη στελέχωση των νέων υπηρεσιών (πολιτικής προστασίας, εσωτερικού ελέγχου κ.λπ.) και την αντικατάσταση των αποχωρούντων υπαλλήλων (με την κινητικότητα και τη συνταξιοδότηση)
- 4ετές Πρόγραμμα υποστήριξης των μικρών Δήμων και ιδίως των ορεινών, των νησιωτικών και των νεοσύστατων Δήμων (π.χ. με τη σύσταση “Κοινών Υπηρεσιών” και τηλε-υποστήριξης)
- 2ετές Πρόγραμμα συγκρότησης των επτά (7) Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας ΟΤΑ (διασφάλιση υποδομής και εξοπλισμού, πρόσληψη προσωπικού, οργάνωση υπηρεσιών και εκπόνηση προτύπων, κατάρτιση και συμβουλευτική υποστήριξη προσωπικού, ενημέρωση αιρετών και υπαλλήλων ΟΤΑ)
- Ολοκλήρωση του Προγράμματος στελέχωσης της Δημοτικής Αστυνομίας (Ν. 5003/2022) (πρόσληψη και κατάρτιση προσωπικού κ.λπ.).
- Ολοκλήρωση του Προγράμματος συγκρότηση των ΥΔΟΜ.
- Βελτίωση της δημοσιονομικής διαχείρισης των Δήμων, με την υποστήριξη της ΕΕΤΑΑ (αντικατάσταση Β.Δ. 17-5/1959, εφαρμογή του Π.Δ. 54/2018 (διπλογραφικό σύστημα) και του Προϋπολογισμού Επιδόσεων)
- Πρόγραμμα συλλογικής υποστήριξης των Δήμων για την εφαρμογή του συστήματος εσωτερικού ελέγχου και διαχείρισης κινδύνων (Ν.4795/2021 και Ν.5013/2023).
- Υιοθέτηση από το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών «ΜΙΤΟΣ» των παραδοτέων του Προγράμματος «Απλούστευση & Προτυποποίηση Διαδικασιών των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού» που υλοποίησε η ΕΕΤΑΑ.
- Αντιμετώπιση των εκκρεμοτήτων που αφορούν ζητήματα προς νομοθετική ρύθμιση και εκκρεμείς οικονομικές υποχρεώσεις προς την αυτοδιοίκηση (ενεργειακό κόστος, ναυαγοσώστες, αδέσποτα κ.λπ.)