«Καταπέλτης» ο Σίμος Δανιηλίδης για το νόμο 5037/2023, ακολουθούν και άλλοι Δήμοι
Θύελλα αντιδράσεων αναμένεται από σειρά Δήμων για τους περιορισμούς στις δημοτικές και διαδημοτικές Ενεργειακές Κοινότητες, που θέτει ο νόμος 5037/2023. Χθες, εκδηλώθηκε η πρώτη επίσημη αντίδραση προς αυτήν την κατεύθυνση, από τον δήμαρχο Νεάπολης-Συκεών Σίμο Δανιηλίδη, ο οποίος ζητά την εξαίρεση των δήμων από το νέο νόμο και την παροχή κινήτρων για τη δημιουργία ή τη συμμετοχή των δήμων σε διαδημοτικές ενεργειακές κοινότητες.
Σύμφωνα με πληροφορίες της A Energy, αναμένονται σύντομα και άλλες αντιδράσεις, από Δήμους που έχουν ήδη συστήσει Ενεργειακές Κοινότητες.
Χαρακτηριστικό του κλίματος απαγοήτευσης που υπάρχει, είναι το γεγονός ότι και η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας-ΚΕΔΕ σε πρόσφατη συνεδρίασή της, δήλωσε την έντονη δυσφορία της, γιατί ενώ ο νέος νόμος υποσχόταν αρχικά ότι θα ενισχύσει τις Ενεργειακές Κοινότητες με συμμετοχή ΟΤΑ Α και Β Βαθμού, τελικά τις αποδυναμώνει δραστικά, καταργώντας ουσιαστικά τη δυνατότητα υλοποίησης Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού.
Ο Σίμος Δανιηλίδης πάντως, από τους πιο παλιούς αυτοδιοικητικούς (εκλέγεται συνεχώς από το 1994, και κατέγραψε υψηλότατο ποσοστό στις εκλογές της 26η Μαΐου ,στηριζόμενος από το ΚΙΝΑΛ) ήταν τις προάλλες καταπέλτης για το όλο θέμα, εξηγώντας αναλυτικά τι έχει συμβεί με τον καινούργιο νόμο, που αγνοεί κατά την εκτίμησή του παντελώς, τις μεγάλες ενεργειακές ανάγκες της Αυτοδιοίκησης.
Σημειώνεται ότι με πρωτοβουλία του λειτουργεί σήμερα η πρώτη πανελλαδικά διαδημοτική ενεργειακή κοινότητα, αποτέλεσμα του συνεταιρισμού του δήμου Νεάπολης-Συκεών με το δήμο Σιθωνίας. Κάτι που αποδεικνύει, όπως λέει ο ίδιος, ότι οι δημοτικές και οι διαδημοτικές ενεργειακές κοινότητες είναι εφικτός και χρήσιμος στόχος τόσο για τους Δήμους, όσο και για το Δημόσιο.
Από τα 3MW ανώτατου ορίου ισχύος στα 100kW
Ειδικότερα και σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών: Ο νέος νόμος θέτει όρια στον ενεργειακό συμψηφισμό και στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό από ΟΤΑ και Ενεργειακές Κοινότητες, καθώς τίθεται από την 1η Ιουλίου 2023 ανώτατο όριο ισχύος τα 100kW, σε αντίθεση με τα 3MW που ισχύει μέχρι σήμερα. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ένας ΟΤΑ ή Ενεργειακή Κοινότητα με συμμετοχή ΟΤΑ, θα μπορεί να υποβάλει αίτημα για Εικονικό Ενεργειακό Συμψηφισμό μόνο μέχρι 1-10 Ιουνίου 2023.
Συνεπώς, ενώ υποτίθεται ότι η κυβέρνηση προωθούσε τη σύσταση Ενεργειακών Κοινοτήτων από ΟΤΑ ή/και την συμμετοχή των ΟΤΑ σε Ενεργειακές Κοινότητες και υποσχόταν ότι θα ενισχύσει τις Ενεργειακές Κοινότητες με συμμετοχή ΟΤΑ Α και Β Βαθμού, στην ουσία με τον πρόσφατο Ν.5037/2023 περιορίζει στο ελάχιστο τη δυνατότητα υλοποίησης Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού.
Σύμφωνα με τον προηγούμενο νόμο (πριν τον Ν.5037/2023), η παραγόμενη ενέργεια που δεν ιδιοκαταναλώνεται σε πραγματικό χρόνο εγχέεται στο δίκτυο όπου «αποθηκεύεται» για διάστημα έως και τριών ετών. Αντίθετα Στο net-billing, το οποίο εισάγει και περιγράφει ο νέος νόμος 5037/2023, όλη η πλεονάζουσα ενέργεια εγχέεται στο δίκτυο και αποζημιώνεται με έναν από τους τρόπους που προβλέπει η νομοθεσία.
Όμως, ο ενεργειακός συμψηφισμός στο net-metering αφορά το σύνολο της παραγόμενης από φωτοβολταϊκά ενέργειας, ενώ στο net-billing μόνο το ποσοστό της παραγόμενης ενέργειας που ιδιοκαταναλώνεται σε πραγματικό χρόνο.
Από 1ης Ιουλίου, δεκτά αιτήματα μόνον για το ασύμφορο Net Billing
Επομένως, ο Εικονικός Ενεργειακός Συμψηφισμός έχει πολύ μεγαλύτερο όφελος για έναν δήμο, αφού μπορεί να συμψηφίζει το σύνολο της κατανάλωσης του και να «αποθηκεύει» την ενέργεια που δεν ιδιοκαταναλώνει στο δίκτυο για διάστημα έως 3 ετών, κάτι πολύ χρήσιμο καθώς οι δήμοι έχουν μεγάλες καταναλώσεις και τις βραδινές ώρες λόγω του οδικού φωτισμού (Φωτισμός Οδών και Πλατειών, ΦΟΠ).
Όμως, μετά την 1η Ιουλίου 2023, οι ΟΤΑ καθώς και τα σχήματα στα οποία αυτοί συμμετέχουν (Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών, Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας, Ενεργειακές Κοινότητες) θα μπορούν να υποβάλλουν αιτήματα μόνο για Net Billing. Η συγκεκριμένη μορφή συμψηφισμού δεν συμφέρει σε καμία περίπτωση όσο το net metering, καθώς οι μεγάλες καταναλώσεις του οδικού φωτισμού (ΦΟΠ), τη νύχτα λόγω έλλειψης ηλιοφάνειας δεν παράγεται ενέργεια, δεν θα μπορούν να συμψηφίζονται.
Πρακτικά, λοιπόν, είναι αδύνατη η υλοποίηση Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού, για οποιαδήποτε ενεργειακή κοινότητα με τη συμμετοχή δήμου μέσα σε μόλις ενάμιση μήνα.
Πρόταση εξαίρεσης των δήμων από το νέο νόμο
Ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών ζητά την εξαίρεση των δήμων από τους περιορισμούς του Ν/5037/2023 και τη διατήρηση της δυνατότητας υλοποίησης Εικονικού Ενεργειακού συμψηφισμού, χωρίς ανώτατο όριο τα 100Kw, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
Παράλληλα ζητά την άμεση πρόβλεψη χρηματοδότησης των δήμων των ΟΤΑ και όλων των σχημάτων που αυτοί συμμετέχουν προκειμένου να λυθεί το θέμα της εξεύρεσης πόρων για την υλοποίηση έργων Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού.
Η συγκεκριμένη πρόταση, αφορά την κάλυψη του κόστους κατά 50% με την παροχή σχετικής επιδότησης και κατά 50% με ευνοϊκό χαμηλότοκο δάνειο και με προοπτική απόσβεσης της επένδυσής τους μέσα σε 4-5 χρόνια. Με την πρόταση του κ. Δανιηλίδη, φαίνεται να συντάσσεται ικανός αιρθμός δήμων, που ήδη έχει συστήσει ή βρίσκεται σε διαδικασία σύστασης Ενεργειακής Κοινότητας.
Διαβάστε ακόμα: Ποιοι Δήμοι συστήνουν Ενεργειακές Κοινότητες