Τον Ιούνιο η διαβούλευση για το θεσμικό πλαίσιο του βιομεθανίου στην Ελλάδα

You are currently viewing Τον Ιούνιο η διαβούλευση για το θεσμικό πλαίσιο του βιομεθανίου στην Ελλάδα

Με πολύμηνη καθυστέρηση έρχεται η διαβούλευση για το θεσμικό πλαίσιο που θα ενσωματωθεί σε επικείμενο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ

Το πρώτο βήμα για να προχωρήσει το αναμενόμενο εδώ και καιρό θεσμικό πλαίσιο του βιομεθανίου στην Ελλάδα θα γίνει τελικά τον Ιούνιο με την πρόσκληση σε διαβούλευση της αγοράς, επί της σχετικής μελέτης του ΕΜΠ. εκπόνησε ο καθηγητής του ΕΜΠ Σωτήρης Καρέλλας και η ομάδα του.

Το τελικό κείμενο που θα προκύψει από τη διαβούλευση θα ενσωματωθεί στη συνέχεια σε επικείμενο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, χωρίς όμως πιθανότατα να εξειδικεύει στα επίμαχα για τους επενδυτές θέματα των οικονομικών ενισχύσεων τα οποία αποτελουν «αγκάθι» για τη βιωσιμότητα των επενδύσεων στο βιομεθάνιο. Αυτές θα βασίζονται σε ανταγωνιστικές διαδικασίες και θα περιλαμβάνουν επενδυτική ενίσχυση ή/και λειτουργική ενίσχυση για ορισμένο χρονικό διάστημα. Ένα επίσης κρίσιμο θέμα αφορά την έκδοση πιστοποιητικών ανανεώσιμου αερίου για τη συγκρότηση σχετικής αγοράς. Ως φορέας πιστοποίησης έχει ήδη ορισθεί ο ΔΑΠΕΕΠ με το άρθρο 127 του ν. 4951/2022 που τροποποίησε το άρθρο 16 του νόμου 3468/2006.

Καθώς όμως δεν έχουν βρεθεί ακόμα ικανοποιητικές λύσεις για όλους τους ενδιαφερόμενους, το ΥΠΕΝ προσανατολίζεται στην επιλογή να προχωρήσει το βασικό θεσμικό πλαίσιο και τα ειδικότερα θέματα να τα αντιμετωπίσουν μεταγενέστερες Υπουργικές Αποφάσεις.

Η αρχική μελέτη

Υπενθυμίζεται ότι στη σχετική μελέτη που εκπόνησε ο καθηγητής του ΕΜΠ Σωτήρης Καρέλλας και η ομάδα του, περιγράφονται οι τεχνολογίες παραγωγής βιοαερίου και το διαθέσιμο δυναμικό στην Ελλάδα, ενώ προτείνονται σχήματα θεσμικών μέτρων και οικονομικών ενισχύσεων για αυτό τον σκοπό. Ήδη, προ εξαμήνου πραγματοποιήθηκε μια πρώτη κλειστή διαβούλευση κατά τη διάρκεια της όποιας, οι ενδιαφερόμενοι φορείς, υπέβαλλαν τις πρώτες παρατηρήσεις τους.

Σημειώνεται, ότι το θεσμικό πλαίσιο βρίσκει έτοιμη και ώριμη αγορά για ήδη προγραμματισμένες επενδύσεις στους τομείς της αναβάθμισης υφιστάμενων μονάδων βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου, ίδρυσης νέων μονάδων βιομεθανίου, ιδίως σε αγροτικές/κτηνοτροφικές περιοχές, έγχυσης και διανομής του παραγόμενου βιομεθανίου σε δίκτυα διανομής φυσικού αερίου, μετατροπή του παραγόμενου βιομεθανίου σε συμπιεσμένο ή υγροποιημένο βιομεθάνιο για χρήση στις μεταφορές. Άμεσο ενδιαφέρον για το θέμα, έχουν οι παραγωγοί βιοαερίου, οι διαχειριστές δικτύων μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου και οι προμηθευτές φυσικού αερίου, Σημειώνεται, ότι η παραγωγή βιομεθανίου είναι ενεργειακά αποδοτικότερη από την καύση του βιοαερίου για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και επομένως προτιμητέα στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης.

Ακολουθώντας την ΕΕ

Ο λόγος για τον οποίο το ΥΠΕΝ επιδιώκει να ολοκληρώσει το θεσμικό πλαίσιο και την σχετική εκκρεμότητα με το θεσμικό πλαίσιο είναι το γεγονός ότι τα σχετικά κονδύλια περιλαμβάνονται στο ελληνικό REpowerEU το οποίο έθεσε στόχο για 35 bcm σε παραγωγή βιώσιμου βιομεθανίου μέχρι το 2030. Στην Ευρώπη προγραμματίζονται 18 δισ. επενδύσεις σε βιοαέριο και βιομεθάνιο, ενώ στα 150 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται το «μερίδιο» της Ελλάδας.

Η ΕΕ εκτιμά ότι από τις επενδύσεις αυτές θα υπάρξει θετικός αντίκτυπος σε θέματα όπως: ενεργειακή ασφάλεια, βιωσιμότητα του εδάφους, μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου, προμήθεια βιογενούς CO2, βελτίωση της διαχείρισης των απορριμμάτων, δημιουργία θέσεων εργασίας, αντικατάσταση των συνθετικών λιπασμάτων, βιώσιμη ανάπτυξη της υπαίθρου και επέκταση της αγροοικολογίας.